عوامل فیلم:
کارگردان و پژوهشگر: مهرداد اسکویی
مدیر فیلم‌برداری: محمد حدادی
تدوینگر: امیر ادیب پرور
طراحی و میکس صدا: حسین مهدوی
صدابردار: پارسا کریمی
آهنگساز: افشین عزیزی
مدیر تولید: وحید حاجی لویی
عکاس: صادق سوری
مترجم زیرنویس: بونا الخاص
دستیار کارگردان: علیرضا قاسمی، سیاوش جمالی و عطا مهراد
طراح گرافیک: علی باقری
طراح تیتراژ: رامین بهادری
رنگ آمیزی تصاویر و مدیریت پس از تولید: حمیدرضا فطوره چیان و سیندخت رحیمیان
مشاور کارگردان: بابک کریمی
مشاور تحقیق: بهزاد نعلبندی
تهیه‌کننده: مهرداد اسکویی
——————————————————————————————————————–
رونمایی از پوستر رویاهای دم صبح :

توضیحات تکمیلی :

لینک

———————————————————————————————————————–

نمایش در دانشگاهها:

رویاهای دم صبح در چندین دانشگاه داخلی و خارجی به نمایش درآمده از جمله:

دانشگاه وسترن سیدنی استرالیا آنتنا

گزارش تکمیلی در :

لینک

دانشگاه ویلیامز کالج، ویلیامز تاون، آمریکا ۲۰۱۶

کانون امداد دانشجویی امام علی (ع)

باشگاه دانشجویان اداره کل فرهنگی و اجتماعی

نود و پنجمین نشست یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ

دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت روز جهانی زن

نشست پژوهشی «سینمای مستند و آسیب‌های اجتماعی»

موزه سینما،دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

کارگروه حقوق و سینمای کانون جنبش نرم افزاری دانشگاه تهران در نظر دارد مستند «رویاهای دم صبح» را حضور اساتید حوزه ی حقوق بررسی نماید.

به گزار ش داتیکان این همایش روز یکشنبه ۲۱ آذر ۹۵ از ساعت ۳۰/۱۴ الی ۱۷ با حضور دکتر عباس شیری(عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) و خانم دکتر شهلا معظمی(عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) برگزار خواهد شد.

توضیحات تکمیلی در :

لینک

جشنوارهٔ فیلم مستند مونترال، کانادا، ۲۰۱۶

توضیحات تکمیلی در :

لینک

موزه تصویر متحرک، نیویورک، آمریکا ۲۰۱۷

موزه هنرهای زیبای دانشگاه بوستون، آمریکا ۲۰۱۷

سینماتِک دانشگاه ویسکانسین آمریکا ۲۰۱۷

دانشگاه ایروین کالیفرنیا، اورنج کانتی، آمریکا ۲۰۱۷

——————————————————————————————————————–

جشنواره ها :

چهارمین جشنواره فیلم مستند، «بخش رقابتی» بوداپست، مجارستان، ۲۳ تا ۲۸ ژانویه ۲۰۱۸

سومین دوره گردهمایی زمستانی سینمای مستند، گرینان، فرانسه، ۱۹ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷

توضیحات تکمیلی در : لینک

بیست وهفتمین جشنواره «TRACES DE VIES» ، کلرمون فران، فرانسه، ۲۷ تا۳ نوامبر، ۲۰۱۷

به گزارش ایسنا، بیست وهفتمین جشنواره «TRACES DE VIES» یا «اثر زندگی» به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای سینمای مستند در فرانسه شب گذشته (۲۷ نوامبر) کار خود را با نمایش مستند «رویاهای دم صبح» آغاز کرد.

نمایش این مستند ایرانی در سالن هزار نفره «ژان کوکتو» در شهر کلرمون فران فرانسه برپا شد و گفته می‌شود که این نمایش با استقبال مخاطبان همراه شده است.

توضیحات تکمیلی در : لینک

هفتمین جشنواره فیلم‌های مستند کودکان جهان، فرانسه، پاریس، ۱۶ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۱۷

 

این فستیوال تنها جشنواره فیلم‌های مستند مختص کودکان و راهی برای درک بهتر تنوع و تجربه‌ها و مشکلات واقعی توسط کودکان سراسر جهان است.

هفتمین جشنواره فیلم‌های مستند کودکان جهان از ۱۶ تا ۱۸ نوامبر در پاریس برگزار شد.

مهرداد اسکویی پیش از این با فیلم «آخرین روزهای زمستان» در سال ٢٠١٣ در چهارمین دوره این فستیوال حضور داشت.

توضیحات تکمیلی در :لینک

بیست‌ودومین جشنواره فیلم «مؤلف رباط»، مراکش، رباط، ۲۷ اکتبر تا ۴ نوامبر، ۲۰۱۷

 

بیست‌ودومین جشنواره فیلم «مولف رباط» در کشور مراکش میزبان دو فیلم بلند و یک مستند ایرانی بود.

به گزارش ایسنا، این رویداد سینمایی که از تاریخ ۲۷ اکتبر تا ۴ نوامبر (۵ تا ۱۳ آبان) در کشور مراکش برگزار شد، در بخش مسابقه میزبان نمایش فیلم «دختر» به کارگردانی و تهیه‌کننندگی رضا میرکریمی و مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهرداد اسکویی است و «والدراما» اولین ساخته بلند سینمایی عباس امینی به تهیه‌کنندگی مجید برزگر نیز در بخش «سینمای جهان» به روی پرده رفت.

توضیحات تکمیلی در :لینک

بیست وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «ملاقات با جنون»، کانادا، اوتاوا، ۳ تا ۱۱ نوامبر، ۲۰۱۷:

لینک

دوازدهمین دوره جشنواره فیلم «پراوو لودسکی»، سارایوو، ۸ تا ۱۳ نوامبر، ۲۰۱۷

جشنواره فیلم «یاماگاتا»، بخش «جریان‌های نوی آسیا»، ژاپن، ۲۰۱۷

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «آدانا»، ترکیه، ۲۰۱۷

جشنواره بین‌المللی فیلم «حقوق بشر»، فورت کالینز، ایالت کلرادو، آمریکا، ۲۰۱۷

جشنواره «فیلم‌های محبوب برلین»، آلمان، ۲۰۱۷

دهمین دورهٔ جشنواره سینمایی آسیا-پاسیفیک (اپسا)، بریزبن، استرالیا، ۲۰۱۶

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «Move It»، درسدن، آلمان، ۲۰۱۶

جشنواره بین‌المللی «اکس گرواند»، ویسبادن، آلمان، ۲۰۱۶

دهمین دوره جشنواره فیلم لیبرته، بخش بین‌الملل، بروکسل، بلژیک، ۲۰ تا ۲۹ اکتبر

جشنواره فیلم «اینکانوینینت» (Inconvenient)، بخش ویژه فیلم‌هایی از خاورمیانه، لیتوانی، ۱۳ اکتبر تا ۸ نوامبر ۲۰۱۶

دهمین جشنواره سینمایی آسیا پاسیفیک (بخش مستند بلند)، بریزبن، استرالیا، ۲۴ نوامبر ۲۰۱۶

شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن (بخش مستند بلند)، لندن، انگلستان، ۵ تا ۱۶ اکتبر، ۲۰۱۶

بیست و ششمین جشنواره فیلم مستند جشنواره پیامی به بشریت، روسیه، ۲۳ سپتامبر تا ۲ اکتبر، ۲۰۱۶

جشنواره بین‌المللی فیلم برگن، برگن، نروژ، ۲۰ تا ۲۸ سپتامبر، ۲۰۱۶

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آنتنا، سیدنی، استرالیا، ۱۰ تا ۱۶ سپتامبر، ۲۰۱۶

هفته فیلم مستند برلین، برلین، آلمان، ۱ تا ۷ سپتامبر، ۲۰۱۶

جشنواره فیلم داکیوفست کوزوو، پریزرن، کوزوو، ۵ تا ۱۳ آگوست، ۲۰۱۶

شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن، ملبورن، استرالیا، ۲۸ ژوئیه تا ۱۴ اگوست، ۲۰۱۶

جشنواره بین‌المللی فیلم کارگردانان جدید، فیلم‌های جدید، اسپینیو، پرتغال، ۲۰ تا ۲۷ ژوئن، ۲۰۱۶

بخش ویژه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی کوتاه نروژ، ۸ تا ۱۲ ژوئن، ۲۰۱۶

فیلم مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی در تازه‌‌ترین حضور خود در بخش ویژه سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی کوتاه نروژ پذیرفته شد. این جشنواره که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌ها در نروژ به شمار می‌رود از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه در شهر گریمشتاد نروژ برگزار می‌شود. هر ساله در این جشنواره در بخش ویژه تعدادی اندک از فیلم‌های مستند مطرح و روز جهان توسط دبیر جشنواره به مخاطبان جشنواره ارائه می‌شود. امسال از بین فیلم های مستند مطرح جهان، ۶ فیلم در این بخش انتخاب شد. این فیلم‌ها در جشنواره‌ها و رویدادها‌ی مهم بین المللی امسال جوایز‌‌ی مهم را از آن خود کردند.

تکمیلی در :

لینک/

جشنواره فیلم‌های ایرانی، موزه سینمای فرانکفورت، فرانکفورت، آلمان، ۴ و ۵ ژوئن، ۲۰۱۶

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان ورشو، ورشو، لهستان، ۱ تا ۱۲ ژوئن، ۲۰۱۶

سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی کلن، کلن، آلمان، ۲۶ تا ۲۹ می، ۲۰۱۶

سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مستند کرونوگراف، گیشناو، مولداوی، ۱۲ تا ۱۸ می، ۲۰۱۶

سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند داک فست، مونیخ، المان، ۵ تا ۱۵ می، ۲۰۱۶

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند هات داکس، تورنتو، کانادا، ۲۸ آوریل تا ۸ می، ۲۰۱۶،

جشن سینمایی تصویر سال، تهران، ایران، ۲۰۱۶

دانشگاه ویلیامز کالج، ویلیامز تاون، آمریکا، ۲۰۱۶

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، تهران، ایران، ۲۰۱۶

نوزدهمین جشنواره «فول‌فریم»، کالیفرنیای شمالی، آمریکا، ۷ تا ۱۰ آوریل، ۲۰۱۶

جشنواره بین‌المللی اینک خاورمیانه، فلورانس، ایتالیا، ۲۰۱۶

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمبولانته، مکزیکو، ۳۱ مارچ تا ۲ ژوئن، ۲۰۱۶

هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند تسالونیکی، تسالونیکی، یونان، ۱۱ تا ۲۰ مارچ، ۲۰۱۶

هجدهمین جشنواره بین‌المللی وان ورلد، پراگ، چک، ۷ تا ۱۶ مارچ، ۲۰۱۶

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند تمپو، استکهلم، سوئد، ۱۳–۷ مارچ، ۲۰۱۶

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «True/False» آمریکا، ۲۰۱۶

شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، بخش مسابقه نسل نو، آلمان۲۰۱۶

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت، بخش مسابقه ملی، تهران، ایران، ۱۳۹۴

————————————————————————————————————————————————————————————–

جوایز :

جایزه بهترین مستند از جشنواره فیلم های شرقی ژنو، سویس، ۲۰۱۸ 

برنده ی تندیس دایره ی طلایی بهترین اثر مستند از جشنواره سینمای جهان، کبک، کانادا، ۲۰۱۸

برندهٔ دو جایزهٔ بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران جوان و بهترین فیلم به انتخاب هیئت داوران نوجوان در «بخش رقابتی»، بوداپست، مجارستان، ۲۳ تا ۲۸ ژانویه، ۲۰۱۸

جایزه بهترین فیلم از جشنواره مستند «TRACES DE VIES»، کلرمون فران، فرانسه، ۲۰۱۷

جایزه بهترین مستند در چهارمین جشنواره بین‌المللی «راه ابریشم»، چین، پکن، ۲۰۱۷

لوح تقدیر ویژه هیئت داوران از دوازدهمین دوره جشنواره فیلم «پراوو لودسکی»، سارایوو، ۲۰۱۷

جایزه بهترین فیلم از نظر تماشاگران در بیست‌ودومین دوره فستیوال «سینمای مؤلف»، رباط، مراکش، ۲۰۱۷

جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران جوان جشنواره فیلم مستند «زاگرب داکس»، کرواسی، ۲۰۱۷

جایزه پار لورنتز از انجمن بین‌المللی مستند (آی دی اِی)، لس آنجلس، آمریکا، ۲۰۱۶

جایزه بهترین فیلم بلند مستند دهمین دوره جشنواره سینمایی آسیاپاسیفیک، بزرگترین جشنواره فیلم در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بریزبن، استرالیا، ۲۴ نوامبر ۲۰۱۶

جایزه بهترین فیلم از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «Move It»، درسدن، آلمان، ۲۰۱۶

جایزه بهترین فیلم با موضوع جوانان و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، جشنواره بین‌المللی «اکس گرواند»، ویسبادن، آلمان، ۲۰۱۶

جایزه «اسمارت‌بی» (SMartBe)از دهمین دوره جشنواره فیلم لیبرته، بخش بین‌الملل، بروکسل، بلژیک، ۲۰ تا ۲۹ اکتبر

جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران نوجوان، در جشنواره بین‌المللی «اکس گرواند»، ویسبان آلمان ۲۰۱۶

جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران جوان از سی‌ویکمین جشنواره فیلم‌های مستقل «اوزنابروک»، آلمان، ۱۹ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶

جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره فیلم مستند استرالیا «آنتنا»، سیدنی، استرالیا، ۱۱ تا ۱۶ اکتبر

جایزه بهترین مستند بلند از شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن، لندن، انگلستان، ۵ تا ۱۶ اکتبر، ۲۰۱۶

جایزه بهترین فیلم مستند از جشنواره فیلم مستند هات اسپرینگز، آرکانزاس، ایالت متحده آمریکا، اکتبر ۲۰۱۶

جایزه بهترین فیلم مستند بلند از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم پیامی به بشریت، سن پترزبورگ، روسیه، ۲۰۱۶

جایزه ویژه هیئت داوران بخش حقوق بشر جشنواره فیلم داکیوفست کوزوو، پریزرن، کوزوو، ۱۳ تا ۵ آگوست، ۲۰۱۶

برنده جایزه بهترین فیلم مستند از نگاه تماشاچیان، جشنواره فیلم فست «کارگردانان جدید، فیلم‌های جدید»، پرتغال، ۲۰۱۶

برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فست «کارگردانان جدید، فیلم‌های جدید»، پرتغال، ۲۰۱۶

برنده جایزه ویژه هیئت داوران جوان چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان ورشو، لهستان، ۲۰۱۶

برنده تندیس و جایزه بزرگ از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مستند کرونوگراف، مولداوی، ۲۰۱۶

برنده جایزه ویژه جشنواره کرونوگراف برای توجه دادن و شناساندن حقوق زنان، سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مستند کرونوگراف، مولداوی، ۲۰۱۶

جایزه بهترین فیلمبرداری از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مستند کرونوگراف، مولداوی، ۲۰۱۶

جایزه بزرگ هیئت داوران، نوزدهمین دوره جشنواره «فول‌فریم»، آمریکا، ۲۰۱۶

جایزه بهترین فیلم الهام بخش، نوزدهمین دوره جشنواره «فول‌فریم»، آمریکا، ۲۰۱۶

جایزه ترو ویژن اوارد (بهترین مستندساز سال جهان) را از جشنواره، «True/False» آمریکا، ۲۰۱۶

جایزه عفو بین‌الملل سال ۲۰۱۶ جشنواره برلین، آلمان

برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم مستند از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر

جایزه بهترین کارگردانی (مهرداد اسکویی)، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت، ایران، ۱۳۹۴

جایزه بهترین تصویر برداری (محمد حدادی)، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت، ایران، ۱۳۹۴

جایزه بهترین موسیقی (افشین عزیزی)، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت، ایران، ۱۳۹۴

نامزدی ها :

کاندیدای مستند بلند دهمین جشنواره سینمایی آسیا پاسیفیک (بخش مستند بلند)، بریزبن، استرالیا، ۲۴ نوامبر ۲۰۱۶

کاندیدای جایزه بهترین فیلم مستند، جشنواره «داک فِست»، مونیخ، آلمان، ۲۰۱۶

کاندیدای جایزه بهترین فیلم مستند (مهرداد اسکویی)، سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، ایران، ۱۳۹۴

کاندیدای جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند (مهرداد اسکویی)، سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، ایران، ۱۳۹۴

کاندیدای جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری (محمد حدادی)، سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، ایران، ۱۳۹۴

کاندیدای جایزه بهترین طراحی صدا و صدابرداری (حسین مهدوی، پارسا کریمی)، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت، ایران، ۱۳۹۴

کاندیدای جایزه بهترین فیلم، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت، ایران، ۱۳۹۴

کاندیدای جایزه بهترین تدوین (امیر ادیب پرور)، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت، ایران، ۱۳۹۴

کاندیدای تندیس برای بهترین فیلم (مهرداد اسکویی)، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت، ایران، ۱۳۹۴

نقد و نظر:

  • نقد پویا نبی (از انجمن منتقدین سینمای ایران)

«رویاهای دم صبح» ادامه منطقی مهرداد اسکوئی در مستند «روزهای بی تقویم» است. این فیلم با تمرکز بر زندگی چند دختر نوجوان در کانون اصلاح و تربیت و دنبال کردن زندگی آن‌ها در پایان به شناخت جامعه شناسانه‌ای می‌رسد که فراتر از چند داستانک جذاب عمل می‌کند. داستان پردازی درست در حیطه مستند که در آثار مستند سینمای ایران کم‌تر شاهد آن هستیم و درام پردازی در مستند آخر مهرداد اسکوئی تحسین‌برانگیز است. مهرداد اسکوئی با هوشمندیِ تمام فیلم را با یک فصل دسته جمعی در حیاط کانون اصلاح و تربیت آغاز می‌کند که جمعی از دختران در حال برف بازی و خواندن سرودهای دست جمعی هستند که بیننده در برخورد اول فکر می‌کند قرار است بیان شادی از محیطی تاریک را ببیند اما اندکی بعد مهرداد اسکوئی به آن سوی میله‌های کانون اصلاح و تربیت می‌رود و بیننده را با روح و شخصیت واقعی شخصیت‌ها آشنا می‌کند. امیر ادیب پرور با شناخت درست ریتم، چنان انسجام تدوینی به کار بخشیده‌است که تقریباً می‌توان گفت لحظه‌ای در فیلم اضافه نیست. کات‌های درست و به موقع، تسلط ادیب پرور در خلق لحظاتی که اسکوئی در نظر داشته‌است، را نشان می‌دهد.

  • نقد بن کینزبرگ (از نیویورک تایمز)

فیلم رویاهای دم صبح با صحنه انگشت نگاری دختر تازه‌واردی به کانون بازپروری نوجوانان بزهکار آغاز می‌شود و در ادامه با صحنه‌های خداحافظی دخترانی که در حال آزاد شدن از مرکز هستند و شرح زندگی هریک روایت می‌شود. این مستند تاثربرانگیز، درون دیوارهای کانون اصلاح و تربیت را با تمام امیدها، ترس‌ها و شاعرانگی غریبش به تصویر می‌کشد. گرچه فیلم رؤیاها در وجوهی یادآور فیلم فردریک وایزمن درمورد نهادهاست نقش مهرداد اسکویی در جایگاه کارگردان نوعی فشار مداوم را در فضا ایجاد می‌کند. دو دخترِ فیلم به نام‌های مستعار هیچ کسو ۶۵۱با اسکویی درمورد موضوعاتی مثل مواد مخدر یا استفاده از چاقو به راحتی بحث می‌کنند، بقیه ظاهراً تمایل چندانی برای نگاه کردن به دوربین ندارند. با اینکه فیلم اینگونه تلقین می‌کند که کانون اصلاح و تربیت که دختران در آنجا می‌توانند برف بازی یا گلکاری کنند با آن‌ها مهربانتر از دنیای بیرون است اما رهایی از مرکز و ورود به دنیای بیرون هم مملو از امید و شروع نو است؛ بنابراین اینکه فیلم رویاهای دم صبحاحساساتی متناقض را در تماشاگر ایفا می‌کند امری از پیش طراحی شده توسط کارگردان است تا بیینده در این چالش گرفتار شود که برای دختران هم سخت است که نخواهند از کانون بیرون بروند و هم دشوار است که چشم‌اندازی امیدبخش به جهانِ بیرون داشته باشند.

  • ترنس‌فیوژ، کاییه دو سینما (از فرانسه)

ترنس فیوژ به این مستند پنج ستاره داده و آن را تلاشی بزرگ در نمایش سینمای انسان‌گرایانه خوانده‌است. کاییه دو سینما هم سه ستاره به فیلم داده و نوشته با وجود اینکه رنگی از درد و رنج دارد، در عین حال از شوخ‌طبعی خوبی هم استفاده می‌کند.

  • نقد ناصر فکوهی (جامعه‌شناس و انسان‌شناس، عضو هیت علمی دانشگاه تهران)

آنچه در مستند «رویاهای دم صبح» می‌بینیم، سطحی‌ترین لایه از داستان غم‌انگیز و مصیبت بار بخشی از دختران و زنان ایرانی است؛ چراکه این فیلم تنها بخشی از زندگی دختران بِزهکار است که اسکویی به عنوان یک مستندساز می‌توانست به آن‌ها اشاره کند. اما واقعیت این است آنچه در فیلم مشاهده می‌کنیم پشت صحنه واقعیت زندگی این دختران است و اسکویی هم به دلایل اخلاقی و هم مسائل دیگر نمی‌توانست به جنبه‌های دیگر زندگی آن‌ها بپردازد بنابراین معتقدم لایه‌های سطحی و غم‌انگیز این زخم پیش روی مخاطب قرار گرفته‌است. وقتی دختران این فیلم به جامعه بیرون از زندان فکر می‌کنند، زندان برای آن‌ها حکم بهشت را پیدا می‌کند و معتقدم آنچه در فیلم می‌بینیم بلایی است که یک جامعه زن‌ستیز و مردسالار بر سر دختران آورده‌است. چراکه زندگی هریک از این دختران یک تراژدی بزرگ است